W naszej szkole pomocy psychologiczno- pedagogicznej udzielają psycholodzy szkolni:
Edyta Stachurska- dyżur dla rodziców: poniedziałek 16:30- 17:30
Magdalena Łyk- Plewińska- dyżur dla rodziców: czwartek 14:45- 15:30
Marta Lewandowska- dyżur dla rodziców: wtorek 15:30-16:30
Formy pomocy psychologiczno –pedagogicznej udzielanej przez psychologów szkolnych:
PUNKT KONSULTACYJNY DLA RODZICÓW, w którym można porozmawiać z psychologiem, uzyskać pomoc i poradę w sprawach dotyczących nauki i wychowania własnego dziecka.
Propozycje ćwiczeń usprawniających funkcje percepcyjno-motoryczne istotne w opanowaniu podstawowych umiejętności szkolnych - dla rodziców i dzieci młodszych
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ
Składanie obrazka z jego części lub wg wzoru, a następnie z pamięci.
Wyodrębnianie różnic między obrazkami (dziecko otrzymuje dwa obrazki podobne, różniące się kilkoma szczegółami, które odszukuje i wskazuje).
Wyszukiwanie w serii obrazków dwóch jednakowych.
Układanie wg wzoru, a później przyklejanie na papierze wyciętych uprzednio figur geometrycznych.
Przekalkowywanie, odwzorowywanie rysunku, próby samodzielnego narysowania obrazka.
Uzupełnianie brakujących elementów w obrazku.
Układanie historyjek obrazkowych - uporządkowanie obrazków wg kolejności zdarzeń.
Składanie klocków obrazkowych i konstrukcyjnych wg wzoru.
Różnicowanie figur geometrycznych (sortowanie figur wg koloru, kształtu, wielkości).
Układanie mozaiki z figur geometrycznych wg wzoru.
Odtwarzanie rysunkiem z pamięci, pokazanej przez krótki czas, figury geometrycznej.
Ćwiczenia z materiałem literopodobnym i literowym: składanie pociętych liter i wyrazów według wzoru.
Wyszukiwanie podobnych liter i sylab. Pokazujemy dziecku określoną literę i polecamy wyszukać taką samą w tekście i podkreślić ją.
W dalszym etapie piszemy literę o podobnym do poprzedniej kształcie i ponawiamy polecenie z tym, że dziecko podkreśla ją innym kolorem: a-o, p-g, m-w, n-u, d-b.
Wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą (dziecko przyglądające się tekstowi odczytuje tylko te wyrazy, w których występuje np. litera „g”).
Wyszukiwanie i skreślanie liter.
Uzupełnianie liter w wyrazie (dajemy dziecku listę wyrazów z brakującymi literami i polecamy uzupełnić ją np. „ą” czy „ę”).
d - b d - by
goł - b goł - bie
wyj - ł wyj - li
Segregowanie liter (rozkładamy kartoniki z literami i polecamy dziecku wyszukiwać np. wszystkie „a” i ułożyć w jednej kolumnie)
Rozpoznawanie odmiennej litery w szeregu identycznych liter np. u, u , u, n, u u u; t, t, t, ł, t, t, t; h, b, b, b, b, h b b b b .....
Odczytywanie zestawień wyrazów, których obrazy graficzne są podobne np.:
lęk–lek, las–los, lato-lata, lata-lala
kos-sok, kra-rak, loki-kilo
ĆWICZENIA WZMACNIAJĄCE JEDNĄ RĘKĘ, ĆWICZENIA PRECYZJI I PŁYNNOŚCI RĘKI
Rysowanie kredą na tablicy.
Ugniatanie papierowych kul (druga ręka założona do tyłu) i rzucanie nimi do celu.
Zwijanie sznureczka, owijanie skakanki wokół nadgarstka.
Sortowanie klocków wg kolorów, koralików wg kształtu, figur geometrycznych wg kolorów, wielkości lub kształtu.
Nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek przez różne rzeczy.
Modelowanie w glinie i plastelinie.
Wykonywanie stempelkami obrazkowymi szlaczków.
Rozdzieranie i rozcinanie papieru po narysowanych liniach prostych, ukośnych, łamanych i falistych. Cięcie nożyczkami po śladach.
Wydzieranie i wycinanie z papieru lub innego materiału.
Kolorowanie figur geometrycznych i prostych obrazków.
Kopiowanie przez kalkę obrazków, całych wyrazów i zdań.
Rysowanie kredkami lub malowanie wzorów i szlaczków bez odrywania ręki.
Obrysowywanie konturów i konturów liter (pisanych). Pogrubianie konturów.
Pisanie liter drukowanych, a obok pisanych.
Zamalowywanie dowolnej przestrzeni dużych płaszczyzn (na arkuszach np. szarego papieru) farbami, kredą, węglem – pędzlem lub palcami..
Zamalowywanie określonej przestrzeni, np.: pól kwadratów, kół, prostokątów, trójkątów, dużych obrazków konturowych.
Zamalowywanie małych przestrzeni kredkami.
Dokończenie zaczętego wzoru - najpierw przez pogrubienie, potem łączenie linii przerywanej, a w końcu samodzielne zakończenie.
Próby odtwarzania eksponowanych wzorów z pamięci.
Samodzielne rysowanie różnorodnych wzorów.
Kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal, kół, ósemek itp.
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ SŁUCHOWĄ
Zabawa w „wyrazy”. Mówimy dziecku najpierw samogłoski, potem spółgłoski i prosimy, aby powiedziało jakiś wyraz na daną głoskę, np. b. Mówimy wyraz, a dziecko ma podać pierwszą głoskę, jaką słyszy na początku wyrazu.
Polecamy aby dziecko wypowiedziało wyrazy zawierające np. „a” na początku, w środku i na końcu wyrazu.
Wyszukiwanie obrazków na daną głoskę.
Lokalizacja głoski w wyrazie i wyrazu w zdaniu. Wypowiadamy wyraz i pytamy „co słyszysz na początku”? W dalszym etapie wypowiadamy 3-4 wyrazowe zdania i prosimy o powtórzenie pierwszego, trzeciego lub ostatniego wyrazu z danego zdania.
Różnicowanie słów podobnie brzmiących. Czytamy dziecku pary wyrazów np. półka - bułka i prosimy aby dziecko podniosło rękę lub klasnęło, gdy słyszy „b”, a nie robiło żadnego gestu, gdy usłyszy „p”. Przykłady: biurko - piórko, bucik - budzik, buty - budy, koza - kosa, góra - kura, wąż - wąs, sieci - siedzi, mapa - mata, stop - snop, wata - lata itp.
Liczenie i czytanie „słuchem”. Wypowiadamy wyraz mówiąc każdą literę osobno, stosując dłuższe przerwy np.: b-a-l-o-n. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, jaki wyraz wypowiedzieliśmy oraz podanie liczby słyszanych głosek.
Układanie wyrazów z alfabetu ruchomego np.: k-o-l-e-j.
Układanie wyrazów z sylab np.: sia- no.
Dobieranie liter do słyszanych głosek. Wymawiamy wyrazy, a dziecko wyszukuje odpowiednie kartoniki z początkowymi głoskami np.: świeca - ś.
Odszukiwanie w „rozsypance” wyrazów głośno wypowiadanych.
Szukanie sylab w czytaniu. Dziecko otrzymuje krótki tekst do czytania. Pod tekstem wypisane są sylaby, które dziecko po przeczytaniu tekstu odnajduje w czytance i podkreśla.
Scalanie wyrazów dwusylabowych i dłuższych z przestawionych sylab np.: pa - lam, lampa.
Odczytywanie sylab wypisanych na kartonikach.
Różnicowanie sylab takich samych w szeregu różnych lub o podobnym brzmieniu, np.: pa, ga, da. Dzieci sygnalizują w momencie usłyszenia żądanej sylaby.
Podawanie liczby sylab w wyrazie.
Kończenie zaczętego wyrazu.
Dzielenie zdań na wyrazy, np.: „Tonaszaszkoła”. To nasza szkoła.
Powtarzanie krótkich i dłuższych zdań.
Powtarzanie wyrazów łatwych i trudnych fonetycznie i znaczeniowo.
Powtarzanie opowiadań po innej osobie.
Układanie zdań z podanymi wyrazami.
Wymienianie jak największej liczby wyrazów: nazw zwierząt, mebli itp. zaczynających się określoną głoską.
Opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych.
Próby samodzielnego, zrozumiałego wypowiadania się, np.: opowiadanie różnych zdarzeń, relacjonowanie własnych przeżyć, oglądanych filmów, słyszanych audycji, przeczytanych tekstów, książek.
Opracowała psycholog: E. Stachurska