BARWNA SZKOŁA
SENSOPLASTYKA
W Szkole Podstawowej im. J. Verne’a w Białych Błotach od lutego 2019 roku realizujemy z pomocą Funduszy Europejskich projekt zajęć prowadzonych metodą Sensoplastyka.
Zostały utworzone cztery grupy warsztatowe liczące dziesięcioro dzieci z klas II, III, IV, V.
Zajęcia odbywają się we wtorek, środę, czwartek oraz w piątek.
Początkowym zajęcia miały się odbywać raz w miesiącu, jednak udało się zwiększyć częstotliwość spotkań.
Metoda ta została bardzo dobrze przyjęta przez dzieci, dała im dużo radości, samodzielności w działaniu i możliwości doświadczania wielozmysłowego oraz brudzenia się.
Dzieci podczas zabawy z różnymi masami kształtują swoje zainteresowania, poczucie sprawstwa i świadomość własnej mocy oraz ćwiczą różne kompetencje. Młody człowiek uczy się przez obserwację i naśladowanie, jednak by świadomie doświadczać i wielozmysłowo poznawać świat, potrzebuje przede wszystkim dawania możliwości samodzielnego decydowania.
Dzieci potrzebują środowiska bogatego w bodźce i wyzwania, są jednocześnie pełne kreatywności, pomysłowości i chęci do kształcenia. Dlatego wrodzona potrzeba swobodnego brudzenia się , na którą my dorośli powinniśmy w mądry sposób pozwolić i zaakceptować stała się właśnie pomysłem na zajęcia Sensoplastyka w naszej szkole.
Istotą zajęć prowadzonych metodą Sensoplastyka autorstwa Anny Izabelli Stefańskiej, jest wspierania rozwoju ucznia poprzez działania z zakresu stymulacji sensorycznej w oparciu o edukacje plastyczną z elementami Coachingu..
Celem zajęć jest wspieranie rozwoju kompetencji intra oraz interpersonalnych uczestników poprzez odpowiednie przygotowanie przestrzeni oraz na twórczym procesie budowania samodzielnych i zrównoważonych osobowości, które będą maksymalnie przygotowane do wyzwań, jakie stawia współczesna rzeczywistość. A przy tym warsztaty wspierają osiąganie własnych sukcesów dzieci.
Materiały sensoryczne wykorzystywane na zajęciach opierają się na wykorzystywaniu bezpiecznych produktów.
Uczestnicy zajęć starają się w sposób samodzielny przygotować np. masy plastyczne oraz farby jednocześnie aktywizując wszystkie swoje zmysły.
Dzieci uczą się podejmować samodzielnie decyzje, a trener jest raczej obserwatorem, niż instruktorem zajęć.
Warsztaty te to również forma relaksacji, niwelowania napięć i wyciszenia, a to wszystko może mieć miejsce w szkole.
Zgodnie z Zasadami Pracy Metody Sensoplastyka niezbędnymi narzędziami oraz materiałami podczas zajęć są:
- barwniki spożywcze, produkty spożywcze, takie jak: mąka pszenna, mąka ziemniaczana, olej, cukier, woda, sól, ryż, kasza gryczana, kasza jęczmienna, kasza jaglana, mąka kukurydziana, soczewica, mąka sojowa, żelatyna, galaretki, soda, kasza manna, mleko w proszku, kuskus, błyskawiczna kasza ryżowa, makarony, gotowane warzywa i wiele, wiele innych które można skonsumować 😉
- plandeka i folia do zabezpieczenia powierzchni sali warsztatowej,
- miski, butelki, łatwo obsługiwane pojemniki,
- strój roboczy, zwyczajne ubranie, które przeznaczone jest na cele „brudzeniowe”.
- stwarzamy warunki do samodzielnego działania. Pracujemy na otwartej przestrzeni – podłodze, ziemi, na plandece. NIE PRACUJEMY PRZY STOŁACH. Zapewniamy tym samym swobodę w wyborze pozycji do pracy i swobodę poruszania się.
- przygotowujemy materiały w łatwo obsługiwanych pojemnikach tzn. takich z których dzieci mogą z łatwością korzystać, bez proszenia nas o pomoc.
- dajemy sobie czas NIE POŚPIESZAMY, umożliwiamy dzieciom wykorzystanie potencjału zabawowego i poznawczego danej substancji – we właściwy dla konkretnego dziecka sposób.
- NIE ZACHĘCAMY słownymi komunikatami takimi jak np. Zobacz,jakie to fajne/ spróbuj, dotknij, etc.
- BAWIMY SIĘ I CZEKAMY, aż zwycięży dziecięca ciekawość – we właściwym dla danego dziecka czasie.
- ZADAJEMY PYTANIA zamiast wydawać polecenia.
- NAZYWAMY EMOCJE, SYTUACJE, ZADAJEMY PYTANIA, JASNO STAWIAMY GRANICE i tym samym wspieramy w doświadczaniu trudnych sytuacji.
- NIE TRZYMAMY SIĘ BEZWZGLĘDNIE PRZEPISÓW NA FARBY I MASY PLASTYCZNE:-)
- No i chyba najważniejsze pozwalamy sobie BRUDZIĆ SIĘ!
Już pierwsze zajęcia Sensoplastyka dla UCZNIÓW NASZEJ SZKOŁY, w salce stworzonej specjalnie na potrzeby warsztatów, cieszyły się wielkim zainteresowaniem i sprawiły dużo radości dzieciom!
Sensoplastyka – Trener 1 stopnia Magdalena Tulibacka
{PPGALLERY}{/PPGALLERY}