Polska - godło

SZKOŁA PODSTAWOWA
im. MARIANA REJEWSKIEGO
W BIAŁYCH BŁOTACH

SPBB - logo

"Naszym celem jest rozwijanie umysłów za pomocą nauki i umiejętności, ale także uszlachetnianie serc i dusz."

BARWNA SZKOŁA SENSOPLASTYKA

BARWNA SZKOŁA

SENSOPLASTYKA

 

 W Szkole Podstawowej im. J. Verne’a w Białych  Błotach od lutego 2019 roku realizujemy z pomocą Funduszy Europejskich projekt zajęć prowadzonych metodą Sensoplastyka.

 Zostały utworzone cztery grupy warsztatowe liczące dziesięcioro dzieci z klas II, III, IV, V.

 Zajęcia odbywają się we wtorek, środę, czwartek oraz w piątek.

Początkowym  zajęcia miały się odbywać raz w miesiącu, jednak udało się zwiększyć częstotliwość spotkań.

Metoda ta została bardzo dobrze przyjęta przez dzieci, dała im dużo radości, samodzielności w działaniu i możliwości doświadczania wielozmysłowego oraz brudzenia się.

Dzieci podczas  zabawy z różnymi masami  kształtują swoje zainteresowania, poczucie sprawstwa i świadomość własnej mocy oraz ćwiczą różne kompetencje. Młody człowiek uczy się przez obserwację i naśladowanie, jednak by świadomie doświadczać i wielozmysłowo poznawać świat, potrzebuje przede wszystkim dawania możliwości samodzielnego decydowania.

Dzieci potrzebują środowiska bogatego w bodźce i wyzwania, są jednocześnie pełne kreatywności, pomysłowości i chęci do kształcenia. Dlatego wrodzona potrzeba swobodnego brudzenia się , na którą my dorośli powinniśmy w mądry sposób pozwolić i zaakceptować stała się  właśnie pomysłem na zajęcia Sensoplastyka w naszej szkole.

Istotą zajęć prowadzonych metodą Sensoplastyka autorstwa Anny Izabelli Stefańskiej, jest wspierania rozwoju ucznia poprzez działania z zakresu stymulacji sensorycznej w oparciu o edukacje plastyczną z elementami Coachingu..

Celem zajęć jest wspieranie rozwoju kompetencji intra oraz interpersonalnych uczestników poprzez odpowiednie przygotowanie przestrzeni oraz na twórczym procesie budowania samodzielnych i zrównoważonych osobowości, które będą maksymalnie przygotowane do wyzwań, jakie stawia współczesna rzeczywistość. A przy tym warsztaty wspierają osiąganie własnych sukcesów dzieci.

Materiały sensoryczne wykorzystywane na zajęciach opierają się  na wykorzystywaniu bezpiecznych produktów.

 

Uczestnicy zajęć starają się w sposób samodzielny przygotować np. masy plastyczne oraz farby jednocześnie aktywizując wszystkie swoje zmysły.

Dzieci uczą się podejmować samodzielnie decyzje, a trener jest raczej obserwatorem, niż instruktorem zajęć.

Warsztaty te to również forma relaksacji, niwelowania napięć i wyciszenia, a to wszystko może mieć miejsce w szkole.

Zgodnie z Zasadami Pracy Metody Sensoplastyka niezbędnymi narzędziami oraz materiałami podczas zajęć są:

  •  barwniki spożywcze, produkty spożywcze, takie jak: mąka pszenna, mąka ziemniaczana, olej, cukier, woda, sól, ryż, kasza gryczana, kasza jęczmienna, kasza jaglana, mąka kukurydziana, soczewica, mąka sojowa, żelatyna, galaretki, soda, kasza manna, mleko w proszku, kuskus, błyskawiczna kasza ryżowa, makarony, gotowane warzywa i wiele, wiele innych które można skonsumować 😉
  • plandeka i folia do zabezpieczenia powierzchni sali warsztatowej,
  • miski, butelki, łatwo obsługiwane pojemniki,
  • strój roboczy, zwyczajne ubranie, które przeznaczone jest na cele „brudzeniowe”.
  • stwarzamy warunki do samodzielnego działania. Pracujemy na otwartej przestrzeni – podłodze, ziemi, na plandece. NIE PRACUJEMY PRZY STOŁACH. Zapewniamy tym samym swobodę w wyborze pozycji do pracy i swobodę poruszania się.
  • przygotowujemy materiały w łatwo obsługiwanych pojemnikach tzn. takich z których dzieci mogą z łatwością korzystać, bez proszenia nas o pomoc.
  • dajemy sobie czas NIE POŚPIESZAMY, umożliwiamy dzieciom wykorzystanie potencjału zabawowego i poznawczego danej substancji – we właściwy dla konkretnego dziecka sposób.
  • NIE ZACHĘCAMY słownymi komunikatami takimi jak np. Zobacz,jakie to fajne/ spróbuj, dotknij, etc.
  • BAWIMY SIĘ I CZEKAMY, aż zwycięży dziecięca ciekawość – we właściwym dla danego dziecka czasie.
  • ZADAJEMY PYTANIA zamiast wydawać polecenia.
  • NAZYWAMY EMOCJE, SYTUACJE, ZADAJEMY PYTANIA, JASNO STAWIAMY GRANICE i tym samym wspieramy w doświadczaniu trudnych sytuacji.
  • NIE TRZYMAMY SIĘ BEZWZGLĘDNIE PRZEPISÓW NA FARBY I MASY PLASTYCZNE:-)
  • No i chyba najważniejsze pozwalamy sobie BRUDZIĆ SIĘ!

 Już pierwsze zajęcia Sensoplastyka dla UCZNIÓW NASZEJ SZKOŁY, w salce stworzonej specjalnie na potrzeby warsztatów, cieszyły się wielkim zainteresowaniem i sprawiły dużo radości dzieciom!

 Sensoplastyka – Trener 1 stopnia Magdalena Tulibacka

{PPGALLERY}{/PPGALLERY}